از دید بعد وقتی تحقیقات می تونن گذشته نگر یا آینده نگر باشن. کلا اگر داده های جمع آوری شده در مورد اتفاق های باشه که در گذشته رخ داده طرح تحقیق رو می توان گذشته نگر به حساب آورد. از این رو تحقیق حاضر یه تحقیق گذشته نگر به حساب میاد.
براساس چگونگی جمع آوری داده ها هم تحقیقات می تونن تاریخی، توصیفی، اتحاد، تجربی یا علّی باشن. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هاییه که هدف اون توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسیه. تحقیقات اتحاد شامل تحقیق هاییه که در اونا تلاش می‏شه رابطه بین متغیرهای جور واجور با به کار گیری ضریب اتحاد کشف و توضیح داده بشه. در تحقیقات اتحاد هدف اصلی مشخص کردن نوع، اندازه و مقدار رابطه بین دو یا چند متغیر می باشه (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰، ص ۹۲-۷۵). با در نظر گرفتن تقسیم بندی فوق، این تحقیق از نوع توصیفی و اتحاد می باشه. از دید هدف از نوع تحقیقات کاربردیه.
۳-۳ قلمرو وقتی و مکانی تحقیق
در این تحقیق جامعه آماری کلیه شرکتای قبول شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع و گروه های مختلفه. اطلاعات و داده های آماری مربوط به شرکتای قرار گرفته شده در نمونه آماری در فاصله وقتی سالای ۱۳۸۶تا ۱۳۹۱ جمع آوری شده.
۳-۴ نمونه گیری و حجم نمونه
در این تحقیق، جامعه مورد بررسی شرکتهای قبول شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۸۶ تا آخر سال ۱۳۹۱ه.
با در نظر گرفتن طول دوره مورد بررسی جهت انجام آزمون فرضیه ها و انتخاب داده های مورد بررسی از فیلتر زیر استفاده میکنیم:
۱- سال مالی شرکت به ۲۹ اسفند ختم شه و شرکت در دوره مورد مطالعه، سال مالی خود رو تغییر نداده باشه.
واسه برابر سازی جامعه آماری از این فیلتر استفاده می شه چون بعضی از شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران سال مالی منتهی به تاریخای فرق داره که می تونه در یافته ها به دست اومده اثر داشته باشه.
۲- اطلاعات لازم واسه محاسبه متغیرهای تحقیق در سالهای مورد بررسی در دسترس باشه.
۳- شرکتا جزء بانکا و موسسات مالی (شرکتای سرمایه گذاری، واسطه گری مالی، هلدینگ و لیزینگا) نباشن.
بانکها و موسسات مالی دارای وجود متفاوت فعالیت و هم اینکه گزارشگری متفاوت نسبت به دیگر شرکتها هستن بنابر این نمیشه اونا رو با دیگه شرکتها ترکیب کرد مثلا بانکها دارای درآمد مشاع هستن که در دیگه شرکتها هم اینکه درآمدی رو نداریم.
۳-۵ فرضیه‌های تحقیق:
فرضیه اصلی ۱ : بین ساختار رقابت محصول و سیاست تقسیم سود رابطه معنی داری هست.
فرضیه های فرعی بدست اومده از فرضیه اصلی ۱ :
رقابت در صنعت می تونه بر سیاست تقسیم سود شرکتها اثر داشته باشه، شرکتهایی که در رقابت شدید با بقیه رقبا قرار دارن نیازمند وجه نقد و پشتوانه مالی بیشتری هستن که باید تامین کنن یکی از شکل های جور واجور تامین مالی شرکت، تامین مالی از داخله این نوع تامین مالی ارزون ترین نوع تامین مالیه چون در این نوع تامین مالی شرکتها به جای تقسیم سود مبادرت به به کار گیری وجه نقد مورد نظر در عملیات جاری شرکت می کنن تا در رقابت با دیگه رقبا عقب نیافتند. با در نظر گرفتن مطالب ارائه شده فرضیاتی به صورت زیر تبیین می شه:
فرضیه فرعی ۱–۱: بین متغییر هرفیندال هریشمن و سیاست تقسیم سود رابطه معنی داری هست.
فرضیه فرعی ۲ – ۱ : بین متغییر لرنر و سیاست تقسیم سود رابطه معنی داری هست.
فرضیه فرعی ۳ – ۱ : بین متغیر لرنر کاهش شده و سیاست تقسیم سود رابطه معنی داری هست.
۳-۶ مدلای آماری تحقیق:
در این تحقیق از سه مدل زیر واسه آزمون فرضیه ها استفاده گردیده:
جدول ۱-۳: مدل فرضیه های فرعی

مدل فرضیه های فرعی مدلهای تحقیق
۱ – ۱ DRit = α + β۱ (HHI) + β۲ (DRit-1) + β۳ (size) + β۴ (GROWTH) + β۴ (b/m) + єi
۲ - ۱ DRit = α + β۱ (LI) + β۲ (DRit-1) + β۳ (size) + β۴ (GROWTH) + β۴ (b/m) + єi
۳ - ۱ DRit = α + β۱ () + β۲ (DRit-1) + β۳ (size) + β۴ (GROWTH) + β۴ (b/m) + єi

جدول (۱-۳)
متغیرهایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرن عبارت از:
۳-۶-۱ متغییرمستقل
متغیرای جداگونه در این مطالعه، رقابت بازار محصوله که از راه معیارهای زیر اندازه گیری می شه:
متغییر هر فیندال- هیرشمن : مثل پژوهشای دالیوال و همکاران (۲۰۰۸ )، گرولن و میچائیلی(۲۰۰۸ )، فولسوم( ۲۰۰۹ )، هی(۲۰۰۹ )، مارسی اوکیتیت و پارکت (۲۰۰۹ )، به عنوان ملاک امتحان رقابت استفاده شده و به صورت زیر محاسبه می شه:
در این رابطه کل فروش شرکت i در صنعت jه، اما از اونجایی که براساس دسته بندی بورس تهران، شرکتای موجود تو یه صنعت فعالیت مشابهی رو انجام نمی دن، واسه اینکه یه ملاک امتحان با معنی از رقابت بازار محصول بدست آید، به جای صنعت از طبقه صنعت استفاده می شه.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...